Jezelf krachtig presenteren bij een sollicitatie

Jezelf krachtig presenteren bij een sollicitatie

Je hebt binnenkort een sollicitatiegesprek. Een goede manier om jezelf te presenteren is een elevator pitch: een korte presentatie over jezelf waarin je je toegevoegde waarde vertelt. Als jij een product koopt in de winkel kijk je naar feiten als de prijs, hoeveelheid en kwaliteit. Zo moet je jezelf ook zien tijdens een sollicitatiegesprek. Bekijk hier 4 van onze tips om jezelf zo goed mogelijk voor te bereiden!

Tip 1: Gebruik jouw persoonlijke verhaal
Met een mooi persoonlijk verhaal kun je jezelf op een sterke manier positioneren. Je wilt serieus genomen worden, dat er begrepen wordt waarom je doet wat je doet. Ook wil je sympathiek overkomen en tegelijkertijd laten zien genoeg kwaliteiten voor de job te hebben. Het beste kun je een verbinding zoeken tussen jezelf en waar de organisatie voor staat.

De persoon aan de andere kant van de tafel moet jou als persoon zien, niet als een van de vele kandidaten. Daarvoor kun je je multiculturele afkomst goed gebruiken. Een voorbeeld:

“Ik ben Mohammed. Ik ben 28 jaar oud, de oudste uit een gezin van 6. Ik ben geboren in Marokko en hier naartoe gekomen toen ik 6 was. Mijn broertjes en zusjes zijn wel in Amsterdam geboren. Ik heb eerst vmbo gedaan, daarna havo en vervolgens hbo. Al die tijd moest ik ook voor mijn broertjes en zusjes zorgen en was ik, naast mijn vader, het hoofd van het gezin. Ik legde voor hun het contact met verschillende instanties, naar de dokter, noem maar op.”

Dit soort verhalen zijn sterk doordat diegene tegenover je meteen een beeld van jou heeft en je je kracht kunt aantonen. Zo iemand is sterker dan iemand die geen struggles in het leven gehad heeft. Ook als je alleenstaande vader of moeder bent, is het goed om hier een aantal krachtige punten uit te halen.

Tip 2: Hanteer een goede structuur

  1. Begin met je persoonlijke verhaal. Wie ben je? Zie het voorbeeld hierboven.
  2. Vervolg met je opleidingen en werkervaring. Begin met je meest recente werkervaring of opleiding. Men is geïnteresseerd in wat je de laatste tijd gedaan hebt. Benadruk relevante werkervaringen.
  3. Benoem dingen waar je trots op bent. “Ik ben trots dat ik tijdens mijn opleiding het hoogste cijfer gekregen heb voor project x.” Dit hoeft niet alleen met je werk te maken te hebben, het kan in ook in je persoonlijke leven zijn. “Ik ben trots dat ik als alleenstaande moeder toch twee kinderen heb opgevoed en op mijn 27e ben afgestudeerd.” of “Ik ben trots dat ik mantelzorger ben geweest voor mijn opa en oma.”
  4. Zeg iets over jouw manier van werken. Werk je graag met targets? Ben je sterk in administratie of juist wat anders? Werk je liever samen of zelfstandig?
  5. Kwaliteiten. Waar ben je goed in? Wat zijn je kwaliteiten, los van je opleiding en werkervaring? Ben je goed met mensen? Perfectionistisch?
  6. Je doel. Waar ben je naar op zoek? Wat wil je bereiken met je pitch of sollicitatie?

Tip 3: Benadruk jouw relevante kwaliteiten
Als er een bepaalde vaardigheid wordt gevraagd voor een baan, bijvoorbeeld dat je goed moet kunnen samenwerken of kennis moet hebben van bepaalde software, dan is het handig om die items te benadrukken in jouw pitch.

Stel: je hebt economie gestudeerd en je solliciteert naar een functie met juridische aspecten. Dan benadruk je de juridische aspecten van je opleiding en van je ervaring. Solliciteer je voor een financiële functie, dan benadruk je de financiële aspecten.

Bij jobs in IT heb je ervaring of kennis van bepaalde software nodig. Benoem in je pitch hoe je deze ervaring hebt opgedaan of hoe je deze software in het verleden hebt toegepast.

Tip 4: Let op hoe je communiceert
Enthousiasme en passie voor wat je doet is het belangrijkste van allemaal. Laat zien dat jíj deze baan wil en dat jíj de persoon bent die zij willen hebben!

Articuleer goed en spreek duidelijk. Je kunt dit verbeteren door van tevoren je pitch meerdere keren te oefenen, waardoor je de woorden beter onthoudt en soepeler uitspreekt.

Kijk de persoon tegenover je aan en wees niet bang voor oogcontact.

Het is leuk om gebruik te maken van anekdotes. Een anekdote is een grappig en kort waargebeurd verhaaltje. Dit soort verhaaltjes geven je pitch net wat extra’s.

Tot slot moet je zorgen voor een goede afsluiting. Hiervoor kun je eventueel een leuke uitsmijter of een call to action gebruiken. Onthoud: “Het is beter om een slecht product goed te verkopen, dan een goed product slecht te verkopen.”

Ready? Go!
Met deze tips gaat het goedkomen bij je sollicitatiegesprek! Heb je meer vragen of hulp nodig? Meld je aan op onze website en neem contact op met een van onze recruiters.

Raya Soekarnsingh:
raya@ygp.nl

Taman Autar:
taman@ygp.nl

Buket Izmir:
buket@ygp.nl