Bedrijven dineren met een multiculturele bril

YGP Content Manager
25 mei 2018

Een tikkeltje gespannen schuifelen zo’n 150 multiculturele talenten tegen half zeven de eetzaal in. Op zoek naar hun bedrijf én mogelijk toekomstige stageaanbieder of werkgever. Driedelig blauw en een mantelpakje wisselen af met vlotte jeans en een zomerjurk.

‘Ik vind het wel spannend. Zo vaak krijg je niet de mogelijkheid om te netwerken met de top van het bedrijfsleven’, zegt een 20-jarige rechtenstudente met Bosnische roots, die anoniem wil blijven. ‘Wij Bosniërs houden niet van pochen en laten niet zo snel het achterste van onze tong zien. Maar mijn mening over de Nederlandse bedrijfscultuur is heel duidelijk: een oude, witte mannencultuur, waar het lastig is voor studenten van niet-westerse komaf om binnen te komen.’

De Rotterdamse Kuip was woensdagavond het decor van het derde diversiteitsdiner. Studenten of starters op de arbeidsmarkt met een biculturele achtergrond kregen de kans gesprekken te voeren met hr-managers en recruiters van grote Nederlandse bedrijven als Philips, Unilever, Rabobank en KPMG, en verschillende overheidsinstellingen. Geen formele sollicitatie, maar wel een makkelijke manier om in contact te komen met de top van het bedrijfsleven. LinkedIn-contacten en visitekaartjes werden driftig uitgewisseld, en een enkeling verliet de zaal met een stageplek op zak.

 

Multiculturele bril

Juist in de contacten tussen bedrijven en studenten en starters van niet-westerse komaf, gaat het nu nog vaak mis. 'Ze weten elkaar niet goed te vinden’, stelt Melvin Tjoe Nij van Young Global People, een recruitmentplatform voor multicultureel talent. Samen met zakenman Edzard Koole nam hij in 2016 het initiatief voor het diversiteitsdiner. ‘Culturele diversiteit is nog altijd een blinde vlek in de besturen van veel bedrijven’, zegt Tjoe Nij. ‘Ja, ook na twee diversiteitsdiners. Het maakt geen onderdeel uit van de ondernemingsstrategie. Kijk naar de top van onze bedrijven en overheden, die kleurt wit. En niemand valt dat op, niemand zegt daar iets van.’

‘Probeer op andere plekken talent te werven. Laat de corporale studentenverenigingen eens links liggen’

Het diner is dan ook vooral bedoeld als een ontmoeting tussen culturen. ‘Bedrijven moeten meer met een multiculturele bril naar sollicitanten gaan kijken’, vindt Tjoe Nij. ‘Zich verdiepen in de waarden en normen van multiculturele talenten. Nederland heeft een ik-cultuur, gericht op cijfers en prestaties. Mensen met een andere culturele achtergrond denken veel meer in termen van “wij”. En kom uit je bubbel en probeer op andere plekken talent te werven. Laat de corporale studentenverenigingen eens links liggen.’

 

Oer-Hollands bedrijf

Wendy Aendekerk beaamt dit. Zij is hr-directeur bij Eriks, een dochteronderneming van familiebedrijf SHV. ‘Wij zijn een oer-Hollands bedrijf, dat oer-Hollandse kanalen en netwerken gebruikt om mensen te werven. Ik ben hier vanavond vooral om te leren. Ik ben benieuwd hoe deze doelgroep denkt. Wat multiculturele talenten belangrijk vinden aan een werkgever. Misschien kennen ze ons helemaal niet. Je bent als ondernemer in ieder geval gek als je culturele diversiteit negeert. Het bevordert de creativiteit en innovatie op de werkvloer. Mensen met een andere culturele achtergrond brengen hele andere ideeën mee.’

Voor de 29-jarige Raffi Ohanis is het de tweede keer dat hij aanschuift bij het diversiteitsdiner. Vier jaar geleden vluchtte hij uit het Syrische Aleppo naar Nederland. Aan zijn contacten tijdens het eerste diner hield hij twee stageplekken over, waaronder bij Nokia in Amsterdam. ‘Nu ben ik op zoek naar een echte baan’, zegt Ohanis, die onlangs zijn studie elektrotechniek afrondde en in Syrië is opgeleid tot telecom engineer. ‘Ik hoop dat ik mijn tafelgenoot HPE overtuigd heb van mijn kwaliteiten.’

 

10 mei 2018

Tags: 
diversitydinner